Jaarverslag 2013 geeft interessant kijkje ‘in de keuken’ van het SSKW

22 april 2014 door Hennie van der Zouw
Jaarverslag 2013 geeft interessant kijkje ‘in de keuken’ van het SSKW

DORDRECHT - Persoonlijke bemiddeling naar vrijwilligerswerk blijft waardevol. Het SSKW heeft het jaarverslag over het afgelopen jaar gepubliceerd. Uit het verslag blijkt welke activiteiten het SSKW in 2013 heeft uitgevoerd om vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties te ondersteunen.

SSKW staat voor Samenwerkingsverband Sociaal Kultureel Werk. Ruim 600 organisaties zijn hierbij aangesloten. Het SSKW bemiddelt tussen organisaties die behoefte hebben aan vrijwilligers en mensen die leuk en passend vrijwilligerswerk zoeken.

Meteen een gesprek of via de website?
De digitale vrijwilligersvacaturebank op www sskw.nl  werd ruim 5200 keer bekeken. Maar opvallend is dat ook het persoonlijke gesprek belangrijk blijft. Vooral mensen die nooit eerder vrijwilligerswerk gedaan hebben en personen die onzeker zijn over hun mogelijkheden, vinden het fijn om hierover een gesprek van mens tot mens te kunnen voeren.

Ondersteuning voor organisaties
Vrijwilligersorganisaties wisten het SSKW te vinden voor verschillende services. De drukkerij deed opdrachten voor ong. 200 klanten, 11 organisaties maakten gebruik van de ondersteuning op (financieel)-administratief gebied.

Trainingen voor bestuur en vrijwilligers
Veel  animo was er voor cursussen, waaronder de negen SSKW-bestuurstrainingen. Besturen van vrijwilligersorganisaties worden met veel uitdagingen geconfronteerd. Zij moeten bijvoorbeeld de club draaiende houden met minder (subsidie)geld. Coördineren vrijwilligers met de meest uiteenlopende achtergronden.

Hebben te maken met regelgeving op het gebied van evenementen, hygiëne, het voorkomen van seksuele intimidatie en misbruik, etc. Bijscholing en de mogelijkheid om met elkaar hierover te kunnen praten voorzien duidelijk in een behoefte. Nu er voor deze bestuurscursussen geen specifieke subsidie meer is, zoekt het SSKW naar andere mogelijkheden om dit aanbod te realiseren.

Met vragen over vrijwilligerswerk kan men elke werkdag binnenlopen op de Spuiweg 93, Dordrecht. Het SSKW is ook bereikbaar via 078-6137029 of info@sskw.nl