Jan Janssen geeft met agenda zicht op weekend Dordecht

24 januari 2015

DORDRECHT - Jan Janssen heeft in Dordrecht veel vaste afnemers voor zijn agenda. Hij stuurt het op zaterdag per mail rond. Dordrecht.net geeft het soms door om op zijn initiatief te wijzen:  Zicht op een veelzijdig weekeinde Dordrecht.

Mijn agenda in de stad:

- 23-1, 16.00 - 19.00, Merz, de 2de middag/avond LP Café gaat single, nog steeds elke zaterdag;

- 28-1, 15.30, Veerplein Zwijndrecht, Opening 'Gezicht op Dordrecht' van Beeldenpark Drechtoevers;

- 29-1, TEDx Dordrecht, Da Vinci- Leerpark;

- 30-1, 20.00, Remonstrantse Kerk, Lezing over De Christelijke boekcultuur in Egypte;

- 31-1, 14.00, Stichting De Stad in ´De Holland´, er is inmiddels een wachtlijst;

- 7 en/of 8-2, hele dag mogelijk, Rembrandthuis Amsterdam, exclusieve pre-view 'Rembrandts late leerlingen' door Vereniging Dordrechts Museum voor zijn leden;

- 11-2, middag, Dordrechts Museum, Kunstbeschouwing 'Voor de liefhebber', zie www.verenigingdordrechtsmuseum.nl;

Er is natuurlijk veel meer te doen in Dordt, zie ook www.centrumdordrecht.nlwww.dordrecht.net en www.doindordt.nl:

 

Beeldenpark Drechtoevers opent op 28-1,15.30 as de openlucht-tentoonstelling 'Zicht op Dordrecht'. Vanaf het Veerplein zien jullie door een frame een stukje Dordrecht zoals elke Zwijndrechtenaar dat elke dag ziet. Het bijpassende schilderij is aan het frame toegevoegd. Sander Paarlberg van het Dordrechts Museum geeft een toelichting. Volgens mij de moeite waard om Dordt een keer van die kant te bekijken, niet om naar Zwijndrecht te verhuizen uiteraard. Zie www.beeldenparkdrechtoevers.nl.

 

'Rebelse stad, provo en de onstuimige jaren 60' is volgens mij een must om iets van Nederland te begrijpen. Het is een documentaire van 85 minuten. De generatie jongeren van toen waren ooit aan de macht maar zijn nu ook al weer passee. Maar Amsterdam werd toen op de kaart gezet en heeft het nog steeds!

De beruchte 60-ger jaren in het nog beruchtere Amsterdam. De antirook-magier -Robert Jasper Grootveld- bij het Lieverdje op het Leidseplein, het Witte Fietsenplan van Luud Schimmelpennink, de Maagdenhuisbezetting, Roel van Duyn, Phil Bloom bloot op TV in Hoepla, in Parijs de verbeelding aan de macht met Daniel Cohn-Bendit, in Duitsland Rudi Dutschke. Nederland en Europa waren in rep en roer, de samenleving kantelde. Binnen de PvdA nam '10 over Rood' de macht over. De film gaat, hoe kan het anders, vooral over Amsterdam. Zie http://rebelsestad.nl en www.doceyefilm.nl/index.php?page=rebelse-stad. De release is 5 februari as.

'De jaren 60 van de vorige eeuw liggen nu een halve eeuw achter ons, maar tot op de dag van vandaag heeft Amsterdam zijn speciale aantrekkingskracht en profiteert de stad van haar imago als de stad waar vrijwel alles kan. Wat is er toentertijd gebeurd in Amsterdam? Hoe kon Provo in de korte periode van haar bestaan (1965-1967) voorzoveel tumult zorgen? Provo gaf het startsein voor de opkomst van allerlei stromingen en bewegingen die jarenlang de toon zouden zetten: studentenprotest, seksuele revolutie, homo en vrouwenemancipatie, de milieubeweging, de vredesbeweging, de kraakbeweging etc.

Na WO II uit zochten velen hun heil in het buitenland. Nederland was te braaf en te saai. Maar vanaf midden jaren 60 werden de rollen omgekeerd. Amsterdam groeide in luttele tijd uit tot een internationaal trekpleister en een jongerenmetropool. Van over de hele wereld kwamen men naar Magisch Centrum Amsterdam. Zoals gezegd, de stad profiteert er nog steeds van.'

 

Afgelopen week was een feest van mooie performances. 

Kling Klang van Kraftwerk is hun computerstudio waar ook hun computeranimaties gemaakt worden, in Dusseldorf. Alleen al de muziek-animaties maken hun optredens bijzonder. Het is 3-D. Dat is op een plat computerscherm niet na te doen maar toch......Zie bv optredens van Kraftwerk op Youtube en Kling Klang via google en Youtube.

Het Ensemble Intercontemporain (werkt veel samen met het Parijse IRCAM - oprichter van het Ensemble was Pierre Boulez in 1976) voerde Winterreise van Frans Schubert uit in een scenische opvoering. Het podium was aangekleed door de Belgische top-kunstenaar Michael Borremans. De mise en scene van Johan Simmons, de aanvullende composities van Mark Andre en de bariton Georg Nigel completeerde het tot een sluitend en fantastisch geheel. Het NRC was zuinig in zijn oordeel: 3 sterren. Volstrekt onterecht!

Sober maar uiterst doelmatig was 'Jouw hand in de mijne' in Theater 450. Yvonne van den Hoek en Guido Jonkers omsloten de volle, kleine, smaakvolle zaal met de gedramatiseerde briefwisseling tussen Anton Tsjechov en zijn vrouw, de actrice Olga Knipper. Zij woonden meestal op grote afstand van elkaar (Jalta en Moskou). Het leverde meer dan 800 brieven op. En passent gaf Guido zijn tweede toneelliefde prijs. Dit is Shakespeare. Naast en stukje tekst uit 'Hamlet' gaf hij een sublieme beschrijving van een scene op een kerkhof waar Hamlet in gesprek komt met twee doodgravers. Geweldig, drama.

Veel genieten dus!

 

Anne Berk is curator van 'In search of Meaning, Mensbeelden in globaal perspectief' in de Fundatie in Zwolle. Vandaag krijgen we van haar een rondleiding en toelichting. NS volente!

Anne organiseert vaker gesprekken over kunst en een kijk in de keuken in musea en ateliers. De bezoeken zijn altijd bijzonder. Zie http://anneberk.nl, wordt binnenkort bijgewerkt voor 2015.

Voor de tentoonstelling in Zwolle zie: www.museumdefundatie.nl/621-In_Search_of_Meaning.html

 

Safranski schrijft prachtige biografien en filosofische verhandelingen. Enkele daarvan: 'Schiller oder die Erfindung des Deutschen Idealismus' (2004), 'Das Böse oder das Drama der Freiheit' (1997), 'Heidegger und seine Zeit' (1994), 'Schopenhauer und Die wilden Jahre der Philosophie' (1987) . 

Ik las 'Nietzsche' (2000). Ik hou van Nietzsche's gedachtengoed omdat hij de mens en zijn verantwoordelijkheid centraal stelt. 'Wordt wie je bent', 'God is dood' dwz de mens is zelf verantwoordelijk en hoeveel waarheid heeft een mens nodig en kan hij/zij verdragen (ueber das Denkbare und das Lebbare). Hij wordt met recht de filosoof met de hamer genoemd.

Safranski gaat evenwel ook in op Nietzsches tegenstelling tussen Dionysos en Apollo in de mens en de cultuur. Volgens Nietzsche wint Apollo (wetenschap, beheersen van de natuur, wetmatigheden, veraangenaming van het leven en dus gemakzucht) het van Dionysos (de primaire drijfveren van de mens). Hierdoor komt de mens steeds verder van zichzelf af te staan. Hobbes (Engelse politieke filosoof) had al eerder een situatie beschreven waarin de mens beheerst werd door Dionysos (Leviathan, 1651). Het was de oersituatie van een oorlog van allen tegen allen. Een sociaal contract maakt de maatschappij leefbaar. Het westerse politieke en economisch denken en handelen is door deze theorie gedomineerd.

Freud schreef een van de interbellum klassiekers: 'Das Unbehagen der Kultur' (1930). Hierin stelt hij dat de mens steeds verder van zijn natuur af komt te staan door de toenemende cultivering van de samenleving. Het 'Es' zijn de drijfveren van de mens, 'Ich' wat je bent, 'Ueber Ich' het besef van goed en kwaad dat het Es beteugelt. Maar zorgt ook voor vele psychische 'afwijkingen'.

De Dionysische oorsprong van de mens en de daaruit voortvloeiende 'Wille zur Macht' van Nietzsche belichten een kant van zijn filosofie die nogal zwart is. Nietzsche zag in de muziek en het alomvattende muzikale drama van Wagner DE hoop voor de revival van de mens. Hij werd teleurgesteld. Een vriendschap ging ten einde. Voor Nietzsche was het nog een lange weg naar 'Also sprach Zarathustra', 1885. In 1889 nam Nietzsches geest afscheid van de wereld. 1900 stierf ook zijn lijf.

De biografie levert een van de meest geweldige interpretaties en beschrijvingen op van De Ring van Wagner die ik ken. Van Reingold (de betovering van het goud, het slechte van de mens dat slechts bezitten wil, de macht van de ring en de goden), via Walkuhre en Siegfried tot Goetterdaemmerung (het Walhalla gaat in de fik, de goden verliezen, het goud gaat terug de Rijn in, de mensheid wordt zelf verantwoordelijk en overwint). Alleen al deze pagina's maken het lezen van biografie de moeite waard!

 

Dansen met Bach, de sarabande.

De Spanjaarden namen meer dan goud en piepers mee uit Amerika. Ook de sarabande komt ervandaan. De dans was populair bij Spaanse kolonisten maar werd lange tijd verboden aa het Spaanse hof. Te langzaam, te veel erotische uitstraling. Wim Faas omschrijft de dans als melancholisch en gepassioneerd. Bach componeerde er zo'n 40. Faas geeft ze een tijdloze schoonheid.

De sarabandes van Beethoven (zie bv Ouverture Egmond, www.youtube.com/watch?v=YsI0yTC7bic) hebben mijn hart gestolen. Het tweede deel van de 7de symfonie van Beethoven noem ik graag, ook al kon ik geen bewijs vinden dat het een sarabande is: www.youtube.com/watch?v=4uOxOgm5jQ4, een juweel forever!

Maar ook Bach kon er wat van. Een van zijn bekendste is Air: www.youtube.com/watch?v=zuL1H1nTRfg. Een andere komt uit de Goldberg variaties: www.youtube.com/watch?v=I95v2Gi1fms. Jullie zien de legendarische Glenn Gould aan de piano.

 

Buiten Dordt:

- Vandaag, 24-1, De Fundatie Zwolle, met Anne Berk curator van ´In search of meaning, mensbeelden in globaal perspectief´, schreef hier ook een boek over. 

- 25-1, 13.30, Stopera, 'Il Viaggio a Reims' van Rossini;

- 30-1, Doelen, Red Sofa, Rotterdams Philharmonisch en Colin Currie;

- 1-2, IFFR, Volkskrantdag;

- 5 tm 8 februari, Art Rotterdam in oa de Van Nelle fabriek, DordtYart is present!

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.