Ruud van der Klooster bespreekt in kerkblad Dordrecht opschudding rond (over) dopen

02 juli 2015
Ruud van der Klooster bespreekt in kerkblad Dordrecht opschudding rond (over) dopen

DORDRECHT – Het Wartburgcollege is in het nieuws, ook in Dordrecht, omdat drie docenten ontslag boven het hoofd hangt. Zij hebben gekozen voor een andere geloofsrichting en hebben zich laten (over) dopen. Binnen de reformatorische richting wordt alleen uitgegeven van een (kinder) doop.

Eén van de docenten heeft inmiddels aangekondigd een advocaat in de arm te nemen om het ontslag aan te vechten. Ze geeft gymnastiekles.

AD De Dordtenaar columnist Kees Thies vindt de opstelling van de school middeleeuws en krijgt deze week kritiek van Ruud van der Klooster in het kerkblad van de PKN in Dordrecht (oplage 3000 exemplaren).

Een citaat uit artikel in AD De Dordtenaar van Kees Thies:

Met deze bijna middeleeuws aandoende handelswijze weet Wartburg weer eens op een enge manier de aandacht op zich te vestigen en toont de school vooral aan een achterhaald instituut te zijn. Geloof en onderwijs, dat is althans mijn visie, behoren niet ‘verstrengeld’ te zijn. Ik heb in ieder geval grote bedenkingen bij onderwijsinstellingen waar God of Allah de absolute hoofdrol spelen. Geloof me, dit wordt zeker geen anti-geloof-column… ik kan namelijk reuze goed het zonnetje in het water zien schijnen bij mensen die uit hun geloof moed, hoop, wijsheid en levenskracht putten en uit volle overtuiging geef ik mijn medemensen dan ook de ruimte om hun geloof te beleven. Nou ja, tot op zekere hoogte dan, want ook aan tolerantie kleven grenzen:

Columnist Ruud van der Klooster reageert daar vandaag op in het kerkblad van de PKN. Hij maakt  zich boos op de wijze waarop Thies de kerk buiten de samenleving zou plaatsen.  Hij wil lering trekken uit debatten rond kerkelijke zaken in de buitenwereld en pleit voor tolerantie en eenheid in verscheidenheid.  Ruud geeft aan pas op zijn dertiende te zijn gedoopt, leerling van het Wartburgcollege in Dordrecht te zijn geweest en brengt ook de andere cultuur van zijn school onder woorden in het kerkblad. Hij vindt dat zijn school van toen wordt geleid door weldenkene mensen.  Volgens Van der Klooster zou bij de tweede doop de eerste doop zijn afgezworen. De kinderdoop zou niet hebben gedeugd. ,,Op zich rechtvaardigt dit de handelwijze van het Wartburg".  Toch breekt Ruud van der Klooster een lans voor een nuance en een dialoog.

Op de website van de school wordt geen info gegeven rond de ontslagen docenten. In advertenties werd in het verleden aangegeven dat docenten de missie en visie van de school moesten onderschrijven om er te kunnen werken.

De tekst luidt:

Onze missie en visie

Christelijk onderwijs op reformatorische grondslag zien wij als een Goddelijke opdracht. We brengen dat tot uitdrukking in de missie van de school:

Het Wartburg College werkt op betrokken wijze aan de doelen die de overheid stelt voor de verschillende onderwijsprogramma’s. We willen bereiken dat onze leerlingen waardevolle burgers worden van onze samenleving. Toch is dit niet de diepste reden van ons bestaan. Die is gelegen in de ruime aandacht die we geven aan de vorming en toerusting van onze leerlingen vanuit de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Het gaat er ons vóór alles om dat jongeren ook burgers worden van het Koninkrijk van de Heere Jezus Christus. Op christenjongeren rust de dure plicht om burgers van twee rijken te zijn, met als inhoud: “Gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.”
(Markus 12: 30- 31)

Identiteit is ten diepste een zaak van het hart. De school wil bijdragen aan het gemeenschappelijk beleven ervan.

De identiteit krijgt in ieder geval inhoud door de momenten van gezamenlijk bidden, Bijbellezen en zingen tijdens elke schooldag en op bijzondere momenten in het schooljaar. Aan het begin van het jaar en op de christelijke  feestdagen beleggen wij bijeenkomsten rond het Woord. Vrijwel alle leerlingen krijgen twee uur per week godsdienstonderwijs.
In het pedagogisch klimaat staan begrippen centraal als gezag, liefde, verantwoordelijkheid en persoonlijkheid. Als opvoeders en leerlingen belijden we dat we allen moeten leven uit genade. Er is daarom binnen onze school plaats voor het maken van fouten en voor vergeving. Leefregels ‘temperen’ de gevolgen van de zonde in de omgang tussen de mensen. We proberen te laten zien wat de dagelijkse relevantie en heilzame uitwerking van de Tien Geboden is.

Het is onze roeping dit te praktiseren vanuit de grondhouding zoals Jezus die heeft gegeven in de samenvatting van de Wet, die ook is opgenomen in onze missie.

Hoe relevanter de lesstof voor leerlingen is, hoe gemotiveerder zij leren. Wij beperken ons niet tot het verwerven van kennis over bepaalde vakken, of het oefenen van bepaalde vaardigheden voor die vakken. Onze leerlingen maken zich cognitieve en sociale aspecten eigen waarmee zij moeten kunnen functioneren in de maatschappij. De weging van de aanleg van hoofd, hart en handen is bepalend voor de te volgen leerweg.

Verder zijn, om invulling te geven aan de identiteit, reformatorische methoden gemaakt voor onder andere de vakken Nederlands, geschiedenis en maatschappijleer. In de onderbouw zijn de lessen mediaoriëntatie gericht op vaardigheid van informatie zoeken en op het verantwoord omgaan met sociale media en internetgebruik.

 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.